Ny midtbyskole med rum til leg og læring, der indbyder til bevægelse
Ikke realiseret konkurrenceprojekt.
Målet med projektet er at skabe en bevidst betoning af forskelligheden i læringsrummenes volumen og størrelse, således at aktiviteter og læring understøttes optimalt. I huset er alle rum læringsrum, hvor der skabes gode og betydningsfulde læringsmiljøer, som giver lyst til at lære og fuldt ud understøtter skolens organisering og den pædagogiske praksis.
Det nye byggeri spiller op mod den omkringliggende by med et nutidigt arkitektonisk udtryk, der matcher byens og områdets forskellige skalaer. Formsproget og de anvendte materialer giver byggeriet en dybde og et farvespil – og det fremstår klart og harmonisk med en tydelig sammenhæng mellem funktioner og udtryk. Det har været vigtigt at lave et hus, der signalerer, at der er tale om et hus til læring, og at de primære brugere er børn og unge. Derfor er der valgt et facademateriale, der giver mulighed for en differentieret farveholdning i forhold til omgivelserne og den bagvedliggende funktion. Facaden er dermed med til at understrege de enkelte klynger som ”den lille skole i den store skole”.
Bygherre
Aarhus Kommune
Omfang
14.000 m²
Arkitekt
SMAK Architects, FRIIS & MOLTKE Architects
Landskabsarkitekt
SLA Landskab
Ingeniør
Alectia
Entreprenør
Züblin Scandinavia A/S